Landskap
Genren landskap är inom konst och fotografi i stort sett lika gammal som bilden själv. Denna traditionstyngda genre är dock lika ofta förekommande i konsten idag. Inom samtida bild kan man exempelvis finna allt från olika typer av naturlandskap till stadslandskap, kontorslandskap och ett och annat mentalt landskap. I denna utställning samverkar Centrum för fotografi och Studio 44 (Curators-duon Mickael Lundberg och Måns Müllner i samarbete med André Sinnemark [Micke, Målle & Andy]) kring ovan nämnda tema. CFF visar Brendan Austin, Cecilia Grönberg, Michael Klöpfer och Annica Karlsson Rixon. Sammanlagt presenteras ett ca 50-tal konstnärer i denna temautställningen.
Brendan Austin visar verk ur projektet Under a Clockwork Sky som tillkommit under åren 2000 – 2003 i Nya Zealand. Upphovet till projektet är Brendan Austins reflektioner kring sin faders död vid 48 års ålder. Arbetet kretsar därvid kring siffran 48 som på olika sätt refereras i tidsaspekten i fotografin och de mekaniska aspekter som tiden rymmer. Exempel är 48 sekunders exponeringstid och 48 timmars fotograferande. Med hjälp av strålkastare och generator fokuseras fotografierna på det närmsta landskapet. Återstoden av fadern och minnet av honom manifesteras i det mörker som omger bilderna.
Cecilia Grönberg visar Metallic series # 1–5 (2005): fotografier från parkerna San Diego Zoo och Slottsskogen/Botaniska trädgården i Göteborg. Arbetet utnyttjar den potentiellt tredimensionella effekt som Kodaks Endura Metallic-papper kan ge i en “landskapsfotografi” som spelar med det “hyperrealistiska”.
Michael Klöpfer visar verk ur serien Untitled Landscaps (#6 & #10). Han har sedan arbetet påbörjades år 1998 rest runt för att på olika platser fotograferat vad man skulle kunna kalla ett slags ”ideallandskap”. Men det är inte den faktiska topografiska platsen i sig han intresserar sig för, utan ett förhållningssätt, eller snarare vilka ”möjliga” förhållningssätt det finns till begreppet landskap. Klöpfers måleriska fotografi rymmer en kontemplativ tystnad.
Annica Karlsson Rixon visar verk ur serien Proper Distance som tillkom under åren 2000 – 2002 och omfattar ca 20 verk. Arbetet påbörjades i samband med att hon återvände hem efter en längre vistelse i Kalifornien där hon bland annat arbetat med det tydligt kaliforniska projektet Truckers and others. Proper Distance kan därför sägas ha ett slags nordisk prägel i det att det bland annat behandlar föreställningar om det nordiska. Bilderna är tagna med jämna nedslag från Maze i norr (Nordnorge) till Göteborg i söder. Bilderna är ett slags inverterade porträtt vad gäller så väl distans som format och behandlar därmed föreställningar om vad ett porträtt ska vara. Arbetet rymmer även frågor om det ”fotografiska” i sig genom att tydligt förhålla sig till människorna och miljön i bilderna.