Annika von Hausswolff – RAZZIA (nu liknar vi varandra och har gjort oss ett beläte: förlika er med allt som är en bild)
Vi är mycket stolta över att presentera Annika von Hausswolffs femte utställning på galleriet.
Annika von Hausswolff har gjort sig känd internationellt för sina verk som kretsat kring iscensatt fotografi och rumslighet, kombinerat med existentiella och psykoanalytiska frågeställningar. I sin nya utställning visar hon en ny fas i sitt konstnärskap där hon har lämnat den egna fotografiska processen. De nya verken visar gestalter och rum som har tappat kontakten med originalfotografiets ursprung. Bilderna har filtrerats genom Annikas blick och en associativ berättelse om fotografi med psykoanalytiska förtecken har vuxit fram.
2008 slutade företaget Polaroid att tillverka direktfilm. Annika von Hausswolff som då var mitt uppe i arbetet med en utställning fick se sig själv desarmerad, då polaroidfilmen varit ett av hennes viktigaste verktyg i det analoga bildskapandet. Hennes konstnärskap hade under lång tid byggts kring en personlig mytologi om det mörka rummet och bilder tillverkade utifrån en taktilitet hos det ljuskänsliga materialet men denna händelse blev starten på en ny fas. Hennes arbeten har sedan dess kretsat kring det analoga fotografiets grundförutsättningar med inslag av digitala formexperiment. De handlar om bilden som sådan sett ur ett tekniskt och antropologiskt perspektiv. Vad är en bild som inte äger en aktualitet i tiden, som byter kontext, som omformas poetiskt med hjälp av färger och titlar?
I sin nya utställning på Andréhn-Schiptjenko använder Annika von Hausswolff ett bildmaterial som har legat vilande under lång tid i olika arkiv. Hon har företagit en slags utgrävning och filtrerat materialet både utifrån universella och djupt personliga parametrar. Hennes arbetsprocess har innefattat inscanning av analoga foton samt digital bearbetning och hon har denna gång inte fotograferat något själv. I en strävan efter taktilitet har hon låtit rastrera bilderna och överfört dem till emalj via en screentrycksprocess. Den digitala flyktigheten är här betvingad i en bildframställning med månghundraåriga anor. Resultatet är ett kondensat av konstnärens blick och har kopplingar till CG Jungs idéer om arketypen och komplexet.
Annika von Hausswolff är utbildad på Konstfack och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och var fram till nyligen professor på Akademin Valand vid Göteborgs universitet. Hon har rönt stor uppmärksamhet och framgång internationellt och har bland annat ställt ut separat på Magasin III, Stockholm Konsthall och ARoS Kunstmuseum i Århus. Hennes verk finns representerade på bl. a. Magasin III, Stockholm Konsthall, Moderna Museet, Stockholm, Konstmuseet, Göteborg, KIASMA, Helsingfors, Statens Museum for Kunst, Köpenhamn, Museum of Contemporary Art, Chicago, ARoS Kunstmuseum, Århus och The Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Annika von Hausswolff representerade Sverige vid Venedigbiennalen 1999.