Strike a Pose
17 mars – 29 april, 2017
Öppettider ons-lör kl 12-18.
Grundemark Nilsson Gallery
Sibyllegatan 26, Stockholm
Carl Bengtsson
Julia Hetta
Peter Lindbergh
Helmut Newton
David Sims
Christer Strömholm
Elisabeth Toll
Ellen von Unwerth
Albert Watson
Fotografens makt bakom kameran och valet av modeller styr både vår samtid och vår historia. Grundemark Nilsson Gallery har satt samman ett urval av flera klassiska bilder tillsammans i grupputställningen Strike a Pose där poserandet och fotografens makt är i centrum.
En av världens mest fotograferade modeller, ikonen Kate Moss, porträtteras 1993 av Albert Watson (f. 1942 Storbritannien) i Marrakech. Bilden togs av Watson för tyska Vogue, och är idag en av hans mest populära bilder. Vid slutet av en dags fotografering i Marrakech föreslog Watson Moss att han skulle ta några nakenfotografier av henne på ett hustak och hon sa ja till det. Både Watson och Moss har sagt att bilderna de skapade där på taket är några av de bästa bilderna som tagits av henne någonsin. Solljuset och den naturliga skönheten som Watson fångat för lätt tankarna till annan storhet på fotoscenen, nämligen Peter Lindbergh (f. 1944 Tyskland), vars arbete vi också kan betrakta i utställningen Strike a Pose. En annan supermodell, näst intill naken, poserar sexigt mot Lindbergh men med attityd. Kvinnan på bilden är modellen och skådespelerskan Milla Jovovich, som Lindbergh återkommande fotograferat under åren. Han har varit en trogen beundrare av de modeller som under 90-talet räknades in bland de stora namnen och gör fortfarande modestories med dem för stora magasin. Han använder sig av en form av romantisk realism och försöker omdefiniera normerna för skönhet i en tid av överdriven retuschering. Han fotograferar ofta i vackert dagsljus och skapar nästintill filmsekvenser genom serier av stillbildsfotografier i sina redaktionella bildberättelser.
En svensk stjärna, modefotografen Carl Bengtsson (f. 1952), använder sig också ofta av naturligt ljus och är inte rädd för sparsamt sminkade modeller. Han har använt sig av en blandning gammal och ny fotografisk teknik genom karriären och väver ofta in en häpnadsväckande vacker natur i sina fotografiska verk. Carl Bengtsson släppte boken Portraits 2011, i vilken det blir tydligt hur modellernas personligheter framträder i hans fotografi liksom hos Lindbergh och Watson.
Valet av modeller är naturligtvis viktigt och i Julia Hettas (f. 1972 i Sverige) bilder är det lätt av slås av kvinnornas tidlösa skönhet. Hetta skyr oftast artificiellt ljus och jobbar nästan uteslutande med dagsljus och långa slutartider liksom äldre tiders fotografi. Sättet att hantera ljuset i vissa av Hettas arbeten återfinns i måleri från barocken och de avporträtterade träder ofta fram ur ett stilla, nattsvart mörker. Kroppsideal har förändrats genom tiderna och Hettas engagemang genom valet av modeller är ofta tydligt, genom kurvor och street casting istället för supermodeller, kan hon påverka branschen.
Stillhet är inte ett kännetecken för Ellen von Unwerth (f. 1954 Tyskland ). Här är det lek och action, ofta med sexuella undertoner och mycket humor som är i fokus. Unwerth började själv som modell och det känns som att hon i allra högsta grad är delaktig i bilden när hon fotograferar. Det finns ingen distans och inga gränser. Liksom i en av Carl Bengtssons bilder i denna utställning har Unwerth lyckats fånga en aura av 20-tal med kvinna i kolsvart page och sotad sminkning. Unwerth sparar aldrig på kontrast, varken i sina färgbilder eller i sina svartvita bilder. Svartaste svart och rödaste rött suger in blicken. Det finns en energi som är så stark att den överförs till betraktaren. Att bläddra i en av hennes böcker är en visuell kick.
Christer Strömholm (1918-2002, Sverige) fotograferade aldrig mode men hans bilder av transvestiter från 60-talets Plache Blanche i Paris andas skönhet och svärta i en kombination som inspirerar till alla typer av bildskapande. Det går inte annat än att förtrollas av de starka personligheter som Strömholm fångade med sin kamera. Strömholm hade ofta starka motiv men det hade inte räckt om han inte också hade kunnat skapa ”bilden med stort b”, vilket han gjorde återkommande under hela sin karriär och vilket har påverkat generationer av fotografer. Vi kan till exempel i utställningen se två helt lika bilder med 35 års mellanrum, en bild av Strömholm och en av Peter Lindbergh.
Elisabeth Toll (f. 1970) började sin karriär i en dokumentär anda men landade i mode, porträtt och landskapsfotografi. I utställningen Strike a Pose återfinns en kombinationen av dessa tre intressen. Lekfulla bilder av modell och elefanter mot öppna fält och en horisont långt borta… ”One more time and the elephant is going to be angry” måste ses.
Till sist har vi de två giganterna David Sims och Helmut Newton. David Sims (f. 1966) vars karriär exploderade i början av 90-talet genom magasin som The Face och i-D är en mästare i studion och i att skapa och fånga poser. Helmut Newton (1920-2004) skapade en egen värld med skönhet, lyx, erotik och dekadens som huvudingredienser. Det går inte att missta sig på en Newton-bild, hans sätt att arbeta är unikt. Bilden i utställningen Strike a Pose är en klassiker av stora mått, den har allt man förväntar sig av en Newton-bild. Den okonventionella posen och flirten med sadomasochism har gjort bilden känd och mycket eftertraktad.
Alla dessa stora namn har en pondus och ett uttryck som lyser igenom i bilden – i hur de regisserar, använder ljuset och i vilka personer de arbetar med. De har egna uttryck som träder fram i en värld av omåttlig konkurrens, de ser människan i modellen och modellen i människan.