Nils Agdler
Som konstnär arbetar jag med idébaserade konstprojekt, där fotografi och film/video utgör huvudsakliga uttrycksmedel, och med ett stort intresse av att undersöka samhällsrelaterade frågeställningar eller fenomen. Det kan handla om att betrakta människan som en naturvarelse, att undersöka hur högteknologiska hjälpmedel inverkar på vår uppfattning av den fysiska verkligheten eller naturen, att utforska hur elektromagnetiska fält påverkar vissa grupper i samhället, att problematisera vad som kan vara avgörande ögonblick i en människas liv, samt att undersöka hur kameran styr upplevelsen av historiska platser. Att utforska och tänja på fotografiets/filmens gränser, både tekniskt och perceptuellt, samt relationen mellan verklighet och representation är frågeställningar jag ständigt återkommer till. För mig ligger fotografiets/filmens styrka i dess "verklighetslikhet" och dess oöverträffade förmåga att förföra betraktaren. Denna visuella dragningskraft försöker jag utnyttja för att locka betraktaren att reflektera över verkets djupare innebörd, med en strävan att vara mångtydig men ändå precis i uttrycket. En subtil, litet torr och ibland ironisk humor finns också med som en viktig del i mina verk. I gestaltningen försöker jag använda mig av hela utställningsrummet och bryta mot det konventionella sättet att visa bilder. Fotografierna eller filmen utgör då istället en del av en större installation. Jag arbetar gärna med mina konstprojekt under en längre tidsperiod och har utarbetat en arbetsmetod som i viss mån påminner om vetenskaplig praktik. Jag är intresserad av både vetenskapens och konstens sätt att beskriva verkligheten och inspireras framför allt av film och litteratur. De senaste åren har jag intresserat mig för olika aspekter av män och maskuliniteter bl.a. hur män påverkas emotionellt av att socialiseras in i ett patriarkat, vilka psykologiska mekanismer som är avgörande för hur män agerar i samhället, både självständigt och i homosociala grupperingar, samt om det behövs nya manliga förebilder och hur de i sådana fall bör se ut.