Inspelade program och seminarier
Föreläsningar x4: Publicerat – en historisk exposé av fotoboken
Under utställningen Publicerat - fotoboken i Sverige arrangerades fyra fotohistoriska föreläsningar med grund i fotoboken. Föreläsare var Niclas Östlind, fil. dr. i fotografi, curator och författare. Niclas Östlind är specialiserad på fotografi, samtida konst och historiografi.
Den första föreläsningen gav en bakgrund till det stora intresse för fotoböcker som vuxit fram från början av 2000-talet, samt hur det har påverkat förståelsen av fotohistorien. Fokus var på böcker utgivna mellan 1860–1940-talet och där såväl vetenskapliga som konstnärliga publikationer har en framträdande plats.
Den andra föreläsningen blev en genomgång av fotoboken från 1950-talet till det postmoderna genombrottet på 1990-talet. Böcker som berättat om både Sverige och andra länder har en stark närvaro, liksom de dokumentära skildringarna av olika arbetsplatser och miljöer som formar människors liv. Under perioden sker det också ett skifte där boken alltmer betraktas som ett objekt i sig.
Den tredje delen tog fasta på utvecklingen av fotoboken från 1990-talet till idag – en period som rymmer både en livaktig ”do-it-yourself”-kultur till påkostade Coffee Table Books. Det är också under denna tidsperiod som fotoboken får en allt större betydelse.
I den avslutande föreläsningen vidgades perspektivet och fotoboken sattes i det vidare sammanhang som den institutionella etableringen av fotografin i Sverige har inneburit. Det är en resa från 1970-talets början med Fotografiska museet i Moderna museet till idag och Fotografiska vid Stadsgårdskajen.
Publicerat – en historisk exposé av fotoboken del 1
Publicerat – en historisk exposé av fotoboken del 2
Publicerat – en historisk exposé av fotoboken del 3
Publicerat – en historisk exposé av fotoboken del 4.1
Publicerat – en historisk exposé av fotoboken del 4.2
Arrangör: Fotoskolan STHLM/Folkuniversitetsföreningen
SEMINARIUM: Porträttet som personligt och socialt minne – The portrait as personal and social memory
Med utgångspunkt i Behzad Khosravi Nooris utställning The Life of an Itinerant through a Pinhole som visar ett unikt arkiv med bilder av en nyligen inflyttad arbetarklass i Teheran mellan åren 1956 och 1968. Bilderna är tagna av den lokale kringvandrande fotografen Gholanreza Amirbegi som själv var en del av denna arbetarklass. The Life of an Itinerant through a Pinhole är en utställning om den fotografiska bilden, om filmisk representation men också om subalterna berättelser.
Seminariedeltagare: Charlotte Bydler, lektor i konsthistoria, Södertörns högskola. Shahram Khosravi, författare och professor i socialantropologi, Stockholms universitet. Behzad Khosravi Noori, konstnär och doktorand vid Konstfack och KTH.
Föreläsningen ägde rum den 2 mars 2018 på galleri CFF – Centrum för fotografi.
--------------------------------------------------------------
Fotohistoria med Berndt Arell på CFF
Alla fotograferar men vem bryr sig om fotografier
CFF:s fotohistoriska presentationer gör ännu en gång nedslag i dagsaktuell debatt. Under rubriken ”Alla fotograferar men vem bryr sig om fotografier” diskuterar Nationalmuseums chef Berndt Arell betydelsen av vårt fotografiska kulturarv. Fotografin genomsyrar hela det moderna samhället och präglar människors liv. Men ingen institution har ansvaret för att förvalta detta kulturarv. Vad blir följden? Vad kan göras?
Bifogad bild: Andreas Bertman
Föreläsningen ägde rum den 22 november 2017 på Galleri CFF – Centrum för fotografi.
-------------------------------------------------------------------------
Konstnärssamtal: Flyktpunkt – Ny svensk fotografi 2017
Med utgångspunkt i utställningen Flyktpunkt – Ny svensk fotografi 2017 tar CFF temperaturen på fältet för den samtida fotografiska bilden genom ett konstnärssamtal.
I samtalet medverkar ett urval av de utställande nio konstnärerna som tagit en BA eller MA examen vid någon av landets konsthögskolor under 2017 samt curatorteamet: Susanne Fessé, tf verksamhetschef CFF, Ulf Lundin, konstnär och Mats Eriksson Dunér, konstnär
Utställande konstnärer: Aron Skoog, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm, Cecilia Jonsson, Malmö Konsthögskola, Cian Burke, Akademi Valand, Göteborg, Freya Sif Hestnes, Akademi Valand, Göteborg, Jere Aalto, Akademi Valand, Göteborg, Karolina Brobäck, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm, Michael Cedlind, Konstfack, Stockholm, Néha Hirve, Mittuniversitetet i Sundsvall och Vida Lavén, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
Bifogad bild ur serien Facula, 2017 av Karolina Brobäck
Samtalet ägde rum onsdagen den 27 september på galleri CFF.
Fotohistoria med Henrik Teleman på CFF
I telefonen finns hela människan – bilder och berättelser från flyktingars mobiltelefoner
Föreläsning den 7 december på Galleri CFF – Centrum för fotografi.
CFF:s fotohistoriska presentationer gör denna gång ett nedslag i nutiden, en nutid som snabbt förvandlas till gårdag och som står i stark relief till de tidigare inslagen i vår föredragsserie som omspänner 175 år. Konstnären Henrik Teleman samlar i dag in fotografier från ett hundratal flyktingars mobiltelefoner och tillsammans med Zainab Witwit intervjuar han ägarna. Det ettåriga projektet genomförs i samarbete med åtta museer, alltifrån Malmö i söder till Uppsala i norr. Vid framträdandet på CFF har Henrik Teleman arbetat med grundmaterialet i fyra månader och om sina hittills gjorda erfarenheter säger han: ”I mobiltelefonen finns bilden av den man en gång var. I bilderna och berättelserna som följer med dem, finns hela människan. När vi ser deras längtan och deras drömmar, ser vi inte bara dem, utan också vår egen längtan och våra egna drömmar. Oss själva. Om vi bara fokuserar på lidandet – den synliga förstörelsen, den förfärliga resan, döden och skadorna – förstärker vi den endimensionella bilden av flyktingen som just bara flykting.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotohistoria med Lars Epstein på CFF
Kameran som politiskt vapen – från Jacob Riis till Micke Berg
Föreläsning ons 2 november 2016
CFF - Centrum för fotografi, Stockholm
Lars Epstein, passionerad fotobokssamlare, DN-fotograf i 25 år och flitig bloggare, berättar och visar bilder ur sin stora samling av fotoböcker. Om sitt framträdande skriver han: ”Jag skrev men det tycktes inte göra något intryck”, konstaterade den socialt engagerade polisreportern Jacob Riis och tog kameran till hjälp för att skildra slummen på nedre Manhattan i New York i slutet av 1880-talet.
Jacob Riis bilder av ”den andra hälften” öppnade ögonen på ledande politiker och var den direkta orsaken till att området sanerades och hyggliga bostäder byggdes. Jacob Riis hade flera socialt engagerade efterföljare, som exempelvis Lewis Hine och under depressionen på 1930-talet fotograferna i Farm Security Administration och de många samhällstillvända fotograferna i The Photo League, en organisation som kommuniststämplades under kalla kriget.
Men kameran har också använts i propagandasyfte (och förstås med många andra syften) som exempelvis i Nazityskland och även för att i vår tid dokumentera den utomparlamentariska kampen, som Micke Bergs bilder från ockupationen av husen i kvarteret Mullvaden 1977-78.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samtal kring utställningen Flyktpunkt - Ny svensk fotografi
Medverkande: Leonela Lilja, Nini Hansen och Linda Sestrajcic tillsammans med utställningens curatorgrupp som består av Gunilla Muhr, Mats Eriksson Dunér och Ulf Lundin.
Onsdag 21 september, 2016
CFF - Centrum för fotografi, Stockholm
Då flera av de plattformar för fotografi som tidigare funnits tagits upp i konstvärden finns idag ett ökat behov av diskussion om den fotografiska bilden och dess specifika förutsättningar.
Många av de nya tankar och idéer som bär samtiden in i framtiden föds på landets universitet och högskolor. Inte minst gäller detta för de konstnärliga verksamheterna. Det är inte ovanligt att det är inom konsten samhällets förändringar blir synliga allra först. Av denna anledning bjöd CFF in BA och MA studenter från landets konstnärliga högskolor till utställningen.
Samtalet på CFF kretsar kring dessa frågor som varit aktuella för den pågående utställningens konstnärer. Utställningen visades 15 sept-2okt 2016. Läs mer om utställningen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Föreläsning: Ingrid Nilsson
Preus museum och fotohistorien enligt norsk modell
Onsdag 18 maj, 2016
CFF - Centrum för fotografi, Stockholm
Ingrid Nilsson, chef för Preus museum i Horten, gästar CFF för att berätta om de norska erfarenheterna av ett framgångsrikt fotohistoriskt arbete. Nyckelfaktorer är samarbete mellan en rad institutioner i kombination med en central samordning. Den norska modellen har byggts upp under årtionden och – som Norges nationella fotografiska museum – spelar Preus museum en central roll.
Ingrid Nilsson är sedan 2009 chef för Preus museum som förra året firade 20 år med en jubileumsutställning och boken En fotohistorie. Hon är fotograf och kulturvetare och arbetade tidigare med den fotografiska verksamheten på Malmö Museer där hon ansvarade för samlingarna. Hon var även med och startade Fotografiets rum på museet och har gjort flera fotoböcker baserade på museets samlingar.
Länkar till de två filmade inslagen i föredraget:
http://www.preusmuseum.no/Utforsk-museet/Museet-foer-og-naa/Historien-om...
http://www.preusmuseum.no/Opplev-utstillingene/Formidling/Fotoverkstedet...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
”Kemi, hantverk och starka porträtt - demonstration av våtplåtstekniken” av Eva Karlsson
Onsdag 24 februari 2016
Den här kvällen blir det våtplåts-show på CFF. Eva Karlsson dukar upp utrustningen och fotograferar inför publiken medan hon förklarar processens olika moment som även inbegriper ett portabelt mörkrum eftersom tekniken kräver att preparering, exponering och framkallning sker medan bilden ännu är våt.
Vi får se när kollodiumet hälls på plåten och hur bilden växer fram i fixet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anthony Furness, dokumentation av utställningen "Marking Time"
11 januari - 6 mars, Lilla Galleriet, CFF-Centrum för fotografi.
Anthony Furness - Fortuna – a requiem
Filmen är gjord av stillbilder tagna på Fårö i April 2013. Bilderna är tagna av eller vid vraket av fartyget “Fortuna”.
Musik och fåglar
Utdrag ur Maurice Duruflés Requiem från 1947.
"Fåglarna har jag spelat in på Fårö – i början hör vi ljungpiparen sedan vanliga kustfåglar – som rödbena, strandskata och silvertärna.
Nära vraket Fortuna ligger en liten fiskebod. Där hängde ramarna till några gamla håvar, både hela och i delar. Med dem kunde jag forma en båt, en fisk och en mandorla. Mandorlan – mandelformen omger ofta Kristusbilder i kyrkor från medeltiden. Jag tänker på filmen som en meditation, en långsam dans i morgonljuset, ett rekviem."
Markuskyrkans kammarkör under ledning av Eva Karpe.
Andvänd gärna hörlurar!
Anthony Furness - Dance with My Child
In December 2011 I took three sequences of photographs of myself, shrouded in silk, in a wild Baltic seashore landscape. The sequences are named after the three peninsulas on northern Fårö where I took the photographs.
The soundtrack
The sound track was recorded in July 2012 at ToneZone Studios in Stockholm. It was created specially for the three sequences. The musicians are Karin Frölén, soprano and Kina Sellergren, cornetto.
Langhammars
Sunlight and shadow. A battle with the wind. Again I am covered in white silk. This time one is reminded of the emergent butterfly trying to escape it’s cocoon. A huge tail (or wing) curves out over the sea. There is brightness, life and challenge – but the sun disappears behind a cloud. I am also trapped and hidden.
Norsholmen
For Norsholmen I chose Schubert’s Lullaby as melodic theme. The musicians improvise around the theme. At the end Karin Frölen sings the first two lines of the first verse.
Schlafe, schlafe, holder süsser Knabe,
Leise wiegt dich deiner Mutter Hand;
which translates roughly as:
Slumber, slumber sweetest boy,
gently rocked by your mother’s hand;
Norst Auren
The mystery of dawn and each new day.
Andvänd gärna hörlurar!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dokumentation ur det platsspecifika projektet Expanderande fotografi nr 1-13. Hösten 2015.
Medverkande konstnärer: Julia Peirone, Ulf Lundin och Björn Larsson. Curator: Susanne Fessé
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Föreläsning med Ann-Sofi Forsmark
Stockholms äldsta fotografier
2 december, 2015
CFF - Centrum för fotografi, Stockholm
Fotografiet förändrade människors sätt att uppfatta sig själva och sin omgivning. I föreläsningen berättar Ann-Sofi Forsmark om hur staden och stockholmarna skildrades från fotografiets födelse till omkring sekelskiftet 1900. Det var en tid då fotografering utvecklades till både en försörjningsmöjlighet och ett fritidsnöje, och då många av stadens institutioner fick upp ögonen för kamerans unika förmåga att skildra samhällets snabba förändringar.
Ann-Sofi Forsmark har under många år arbetat med fotografier i museisamlingar, bland annat som chef för Stadsmuseets fotoenhet. Hon är nu avdelningschef på Stadsarkivet och har publicerat boken ”Stockholmsfotografer” 2012.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Föreläsning med Niclas Östlind:
Vart tog den svenska fotohistorien vägen?
25:e novemmber, 2015
CFF - Centrum för fotografi, Stockholm
CFF fortsätter nu sitt fotohistoriska program med föreläsning av Niclas Östlind. Serien inleddes i våras med anledning av 175-årsjubileet för de första fotografierna i Sverige.
Fotografin i Sverige är ett på många sätt svagt fält, något som bland annat märks i fotohistorieskrivningen. Några av de institutioner som förvaltar stora samlingar har under det senaste decenniet varit påfallande inaktiva och – även om det gjorts flera värdefulla individuella insatser – saknas ett samlat grepp kring frågan. Med utgångspunkt i den rådande situationen kommer föredraget att fokusera på möjliga vägar framåt.
Niclas Östlind disputerade 2014 på avhandlingen ”Performing History. Fotografi i Sverige 1970-2014”. Han är curator och ansvarar för masterprogammet i fotografi och forskarutbildningen vid Akademi Valand i Göteborg.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SEMINAR WEEK 37:
Nordic Neighbours- Does it make any difference.
September 10-11, 2015
CFF - Centrum för fotografi, Stockholm
THURSDAY, part I
Gunilla Muhr (SE), Director CFF – Centrum för fotografi
"Welcome everyone and introduces the Nordic network NPN – Nordic Photographic Network"
Elina Heikka (FI), Director The Finnish Museum of Photography, Helsinki
"More than imagined community – Nordic collaboration in practise"
Jens Friis (DK), Curator The Museum of photography, Odense and editor of the journal Katalog.
"KATALOG – an international journal with a nordic viewpoint"
THURSDAY, part II
Alla Räisänen (FI), Director Northern Photographic Centre, Oulu.
"Northern cities – a co-operation project with Nordic and Russian artists"
Kristine Kern (DK), Director Fotografiskt Center, Copenhagen.
"What is Nordic Photography and does it solid ground for institutional corporations?"
FRIDAY, part I
Niclas Östlind (SE), Phd in photography, Akademin Valand, Gothenburg.
"Neighbours – makes all differences in the World"
Morten Andenæs (NO), Artist and Chairman NOFOFO – Norwegian Photographic Fund, Oslo, in conversation with Andreas Bennin, Norwegian photo and video artist based in Sweden.
"The Scandinavian model"
FRIDAY, part II
Tina Enghoff (DK), Photographer, Copenhagen.
"Bending the Frame in a Nordic Perspective"
Kirstine Højmose (DK), Curator Fotografiskt Center, Copenhagen.
Discussion on the artistic processes in connection with the touring exhibition Inner and Outer Landscapes with the participating photographers:
Anni Leppälä (FI), Johan Bergström (SE), Tonje Bøe Birkeland (NO), Ingvar Högni Ragnarsson (IS) och Ditte Knus Tønnesen (DK).
"The exhibition as an ongoing process rather than the result of a process. What is to be gained from a traveling exhibition like 'Inner and Outer Landscapes' in matter of artistic development and exchange?"
FRIDAY, part III
"Concluding discussion"
Moderator: Gunilla Muhr (SE)
Participants: Elina Heikka (FI), Director The Finnish Museum of Photography, Helsinki, Jens Friis (DK), Curator The Museum of photography, Odense, Alla Räsinen (FI), Director Northern Photographic Centre, Oulu, Kristine Kern (DK), Director Fotografiskt Center, Copenhagen, Morten Andenæs (NO), Chairman NOFOFO – Norwegian Photographic Fund, Oslo, Tina Enghoff (DK), Photographer, Copenhagen, Kirstine Højmose (DK), Curator Fotografiskt Center, Copenhagen, Ingvar Högni Ragnarsson (IS), Photographer, Reykjavik, Beate Cegielska (DK), Director Galleri Image, Aarhus, Anna Tellgren (SE), Curator photography Moderna Museet, Stockholm.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattform Fotografi 2009-2010
Projektet Plattform fotografi syftar till att göra en genomlysning av det svenska fotografiska fältet, för att på detta sätt ge en så bred och mångsidig bild som möjligt av vad fotografi i Sverige är idag.
Hearings
Amatörfotografi - Anna Dahlgren
Hearing
Datum: Onsdag 30 september 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Anna Dahlgren för att göra en inventering av svenskt samtida amatörfotografi och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Idéen bakom hearings är att bjuda in en föreläsare som har en teoretisk bas, och som kan placera in den aktuella fotografiska praktiken i ett sammanhang, och en utövande konstnär/fotograf verksam inom det aktuella fältet.
Anna Dahlgren är konstvetare och forskare vid Nordiska museet. Hon disputerade i Konstvetenskap vid Stockholms universitet 2005 på avhandlingen Fotografiska drömmar och digitala illusioner som handlar om digitaliseringen av fotografin inom dagspress, reklam och konst i Sverige under 1990-talet. För närvarande arbetar hon med ett forskningsprojekt om fotoalbum. Anna har bland annat skrivit om hur amatörfotografins praxis skapas (”Alla vilja de läsa sig den vackra konsten” Om etableringen av kamera- och bildkulturer i det sena 1800-talet, i Amatörfotografernas värld, 2009) och om synen på och bruket av fotoalbum (Fotoalbum och arkivpraktiker. Ett medieperspektiv på bildsamlingar, RIG, 2, 2009).
Amatörfotografi - Karin Becker
Hearing
Datum: Onsdag 30 september 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Karin Becker för att göra en inventering av svenskt samtida amatörfotografi och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Karin Becker, Ph.D. and Professor of Media and communication studies at Stockholm University. She has been instrumental in developing visual culture studies in communication research in the Nordic countries, notably in Nordic Mass Communication Research organizations. Becker began her career in the mass communication and journalism programs at Indiana University and the University of Iowa (USA), specializing in documentary photography and photojournalism, and moved to Sweden in the mid 1980s. Her research examines cultural histories and contemporary contexts of visual media practices, focusing on the press, museum collections, private settings including the family, and critical applications of visual media in ethnographic studies.
Bildkonst - Juan-Pedro Fabra
Hearing
Datum: Onsdag 10 juni 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Niclas Östlind och Juan-Pedro Fabra för att göra en inventering av svensk samtida bildkonst och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Juan-Pedro Fabra är konstnär med sin bas i Stockholm, han gick ut Kungliga konsthögskolan 2002 och har efter det visats både nationellt och internationellt.
Hans arbete har oftast handlat om den militära världen och dess relation till föreställningar/vanföreställningar om nation, försvar, myter. Arbeten presenteras mestadels som video och fotografiska verk. För närvarande samarbetar han med Jan Håfström och C.M von Hauswolff för en installation som ska presenteras i Momentum biennalen Moss.
Bildkonst - Niclas Östlind
Hearing
Datum: Onsdag 10 juni 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Niclas Östlind och Juan-Pedro Fabra för att göra en inventering av svensk samtida bildkonst och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Niclas Östlind är doktorand i fotografi på Högskolan för fotografi vid Göteborgs universitet. Avhandlingsämnet är svensk fotografi under den händelserika och konfliktfyllda perioden 1970–1995, och resultatet av forskningen kommer att presenteras i såväl text som utställningsform. Dessförinnan var han intendent på Liljevalchs konsthall (2001–2007) och chef för Gävle konstcentrum (1998–2001). Han har curerat ett stort antal utställningar, såväl separata som tematiska, med bland andra Helen Chadwick, Alfredo Jaar, Sophie Tottie, Tuija Lindström, Dawid och Meta Isæus Berlin. Niclas Östlind är en flitig föreläsare, samtalsledarare och skribent.
Institutionsfotografi - Björn Larsson
Hearing
Datum: Onsdag 16 september 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Björn Larsson för att göra en inventering av svenskt institutionsfotografi och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Björn Larsson arbetar sedan utbildningen på Fotohögskolan i Göteborg inom ett flertal områden inom det fotografiska fältet. Han är bildkonstnär, lärare i fotografi på KKH - Kungliga högskolan och uppdragsfotograf. Bland hans publikationer finns "Stentrollens Olösta Gåta (2003), Mitt i Naturen (2006) och Institution (2007) - ett samtal med anonyma fotogfrafer. Han är under hösten aktuell med utställningar i Sydkorea (Ulsan International Photofestival) och i Paris på Centre Culturel Suèdoise.
Kommersiellt fotografi - Lotta Lewenhaupt
Hearing
Datum: Onsdag 19 augusti 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Lotta Lewenhaupt för att göra en inventering av svensk samtida kommersiellt fotografi, med fokus på mode, och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält. I
Lotta Lewenhaupt har arbetat som stylist, modejournalist och redaktör på svenska modetidningar sedan slutet av 60-talet, bl.a. på Damernas Värld där hon blev känd med sin mångåriga spalt ”Det allra senaste”. r. Hon har tidigare skrivit Tidens under. Behåns historia, Modeboken. 1900–2000, Tankar om mode samt varit faktagranskare och medförfattare till texterna om mode och design i Bra Böckers Lexikon och NE. År 2003 mottog Lotta Lewenhaupt ELLE:s hederspris med motiveringen: ”Hon är ansiktet – och pennan – bakom ordet modepassion.”
Kommersiellt fotografi - Mattias Edwall
Hearing
Datum: Onsdag 19 augusti 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Mattias Edwall för att göra en inventering av svensk samtida kommersiellt fotografi, med fokus på mode, och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält. Idéen bakom dessa hearings är att bjuda in en föreläsare som har en teoretisk bas, och som kan placera in den aktuella fotografiska praktiken i ett sammanhang, och en utövande konstnär/fotograf verksam inom det aktuella fältet. Mattias Edwall är porträtt och modefotograf. Se Mattias bilder och läs mer om honom på www.mattiasedwall.com
Reportagefotografi - Maria Steén
Hearing
Datum: Onsdag 26 augusti 20
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Maria Steén för att göra en inventering av svensk samtida reportagefotografi och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Maria Steén är frilansande fotojournalist. Intresset för människans livsvillkor har präglat reportagen. Maria har jobbat för svensk och utländsk dagspress bl.a DN, GP, Expressen, Ireland on Sunday, Sunday Business Post samt magasin och fackpress, bland andra tidningen Vi, Amos, Dagens Arbete. Hon har även jobbat med biståndsorganisationer, bl.a Läkare utan Gränser och Stadsmissionen. Hon är en av grundarna till Moment Agency, som hon lämnade våren 2009.
Reportagefotografi - Per Lindström
Hearing
Datum: Onsdag 26 augusti 2009
Tidpunkt: 18:00
Hearing med Per Lindström för att göra en inventering av svensk samtida reportagefotografi och hur man använder sig av/förhåller sig till den fotografiska bilden inom detta fält.
Per Lindström – fotograf, journalist och professor i bildjournalistik Född i Västervik 1952, uppvuxen i Lidköping, sedan 1972 bosatt i Lund. Bildchef på Sydsvenskan 1990–2002, i dag utvecklingsredaktör på samma tidning. Sedan 2007 adjungerad professor i fotografi, inriktning bildjournalistik, vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Har tidigare varit fotograf och reporter på Nya Lidköpings-Tidningen och Expressen samt redaktör för tidningen Lundagård och Aktuell Fotografi. Författare till bland annat ”Lars Tunbjörk – Gränslösa bilder” (1987), ”Bilden berättar” (1998) och ”Svart på vitt om Tio Fotografer” (2008). Redaktör för bland annat ”Blixt & Under” (1993) och ”Staden i tidningen – tidningen i staden” (2003). Sedan 1969 medlem av Elfte augustigruppen.