CFF Experimentell presenterar: Serinyà – The accidental potential
En glitch är en defekt i informationsflödet som tvingar den digitala filen från sin felfria, hyperrealistiska konstruktion ut i en slumpmässig och bristfällig verklighet. *
Defekten blottar den digitala fotografins skörhet, som inte är omedelbart synlig. När allt fungerar som det ska förblir denna bräcklighet osynlig, omsluten av ett skikt av de förväntningar som definierar fotografin som konstart.
Med den digitala fotografins intåg har risken för tekniska fel och defekter minskat dramatiskt jämfört med traditionell fotografi. Detta har varit en befrielse och har inneburit en riktig nystart för den professionella fotografin, där effektivitet och prestanda är mycket viktiga. För fotokonsten har den digitala tekniken inneburit en förändring i hur konstnärer utforskar och använder defekter som en del av den kreativa processen. Samtidigt fungerar den digitala fotografin som en katalysator för en post-fotografisk tid.
Den ursprungliga betydelsen av ordet ”fel” på engelska – error – är: att irra, att vandra längs en annan väg, mållöst och med oanade resultat. En glitch kan erbjuda övantade effekter. Buggar eller defekter kan tillkomma genom en tillfällighet eller med flit. Dadaismen, modernismen, den abstrakta konsten, happening- och konceptkonsten har alla utforskat defekter och de utnyttjas numera flitigt inom DJ-, remix- och hackerkulturer.
Serinyàs verk kretsar kring skiktfenomen. I centrum för hans utforskande står fenomenens egenskaper, såsom deras osynlighet, deras förmåga till förvrängning, men viktigast av allt, likheten som fenomenen och deras konsekvenser har med våra kulturella och sociala system.
I detta sammanhang utgör en glitch en avvikelse som blottar förekomsten av ett skikt, och skapar ett viktigt ögonblick av uppenbarelse och ett tillfälle för förståelse.
(*) The wilderness in the machine”: Glitch and the poetics of error | Christina Grammatikopoulou. (www.interartive.org)
I stora galleriet visas parallellt utställningen Violence Works av Harri Pälviranta. CFF stöds av Kulturrådet och Kulturförvaltningen Stockholm stad. www.centrumforfotografi.se